Wielu sprzedających na Allegro zadaje sobie pytanie – lepiej inwestować w wyróżnienie ofert, czy w działania Allegro Ads?
Według mnie są trzy możliwości w zależności od budżetu, którym dysponujesz, asortymentu i wypozycjonowania Twoich aktualnie istniejących ofert:
1. Tylko wyróżnienia
Taka strategia okazuje się skuteczna w przypadku asortymentu o małej konkurencji wśród ofert wyróżnionych. Przykładowo: po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „srebrna konewka” naszym oczom ukazują się 3 strony ofert. Spośród nich dwie oferty wyróżnione. W tym przypadku wyróżnienie naszej oferty gwarantuje „pole position” w wynikach wyszukiwania i wysoki wskaźnik wyświetleń. Pozostaje tylko zaoferować konkurencyjną cenę, świetne zdjęcia produktowe i atrakcyjny opis produktu, aby przekuć dużą ilość wyświetleń w konwersje.
2. Tylko Allegro Ads
Korzystanie wyłącznie z Allegro Ads jest skuteczne jeśli oferujemy produkty o dużej konkurencji wśród ofert wyróżnionych. Przykład: szukając dzisiaj blendera kielichowego na Allegro napotkamy aż 4 strony ofert promowanych. W momencie kiedy zdecydujemy się wyróżnić nasz blender kielichowy możemy „zginąć” w takiej ilości ofert wyróżnionych, co przełoży się na marny wskaźnik zwrotu z inwestycji. Obecnie koszt wyróżnienia jednej oferty na Allegro na okres 10 dni to 19 zł. Przy odpowiedniej optymalizacji Allegro Ads i osiągnięciu kosztu kliknięcia w wysokości np. 0,20 zł – mamy w cenie 19 zł około 95 kliknięć – wyświetleń naszej oferty przez zainteresowanego klienta. Warto się zatem zastanowić i zmierzyć, czy to 95 kliknięć nie daje lepszego zwrotu z inwestycji, niż „zginięcie” w ofertach promowanych.
3. Allegro Ads + wyróżnienia
Łączenie obu powyższych form promowania na Allegro również znajduje swoje skuteczne zastosowanie. Jeżeli Twoja oferta pomimo dużej konkurencji jest dobrze wypozycjonowana, tzn. znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania po wpisaniu frazy kluczowej – warto pozostawić ją wyróżnioną. Do tego najlepiej uruchomić Allegro Ads z konfiguracją na wyświetlanie wyłącznie np. na pasku bocznym, co gwarantuje najniższy koszt za kliknięcie.
Takie działanie może zapewnić nam dodatkowy ruch i wyświetlenia oferty. Kluczowe w tym przypadku jest atrakcyjne, zwracające uwagę zdjęcie główne produktu. Nie warto dobrze wypozycjonowanej aukcji wyświetlać jeszcze na samym początku wyników wyszukiwania. Dzieje się to „samo przez się”, co prowadzi często do przepalania budżetu reklamowego.
Jak zatem najefektywniej zarządzać kampaniami Allegro Ads i jakie możliwości one oferują?
Rodzaje reklamy w Allegro Ads
Oferty sponsorowane – wyświetlanie Twojej oferty jako jednej z pierwszych w wynikach wyszukiwania lub w innych miejscach interesujących dla użytkownika (pasek boczny, pomiędzy kolejnymi wynikami wyszukiwania). Rozliczana w modelu CPC. Tę formę zalecam szczególnie w przypadku produktów o bardzo dużej konkurencji/przy dużym popycie na dany produkt gwarantującym dużą ilość wyszukiwań. Przykładowo obecnie takim produktem są laptopy ze względu na wprowadzoną naukę zdalną.
Reklama graficzna – wyświetlana w formie bannera ponad wynikami wyszukiwania. Jest skonstruowana z loga + CTA + miniatur dwóch wybranych przez Ciebie produktów. Rozliczana w modelu CPM (Cost Per Mail) – koszt za 1000 wyświetleń reklamy. Polecam szczególnie właścicielem marek do zwiększania świadomości swojego brandu/nowej serii produktowej/nowości w asortymencie. Stricte efektywnościowo w mojej opinii ten model reklamy wypada raczej blado na tle pozostałych form promocji.
Facebook Ads – klasyczny model remarketingowy. W ramach tej formy promocji w środowisku reklam Facebooka wyświetlane są oferty wcześniej oglądane przez Kupującego bez dokonanego zakupu. Polecam korzystanie z tego modelu reklam szczególnie dla asortymentu, gdzie pierwszy kontakt z produktem zazwyczaj nie kończy się zakupem np. telewizory, smartfony, komputery. Rozliczanie w modelu CPC.
Google Ads – do niedawna ten model istniał jako wyodrębniona forma kampanii, obecnie jest częścią modułu ofert sponsorowanych. W ramach tego modelu możliwe jest reklamowanie swoich ofert w ramach kampanii produktowych Google Ads. Przed uruchomieniem tego modelu kampanii polecam zrobienie krótkiego researchu.
Research Google Ads
Po pierwsze – jak wygląda Twoja konkurencja w Google? Jeżeli np. w wynikach Google tuż obok widnieje produkt, który sprzedajesz ale w lepszej cenie w jakimś sklepie internetowym. Wówczas nie warto wówczas interesować się tą formą promocji przy tym produkcie. Po drugie – przeanalizuj stawki za kliknięcie w ramach wyłącznie ofert sponsorowanych Allegro. W Google Ads maksymalna stawka za kliknięcie jest automatycznie dobierana przez system celem maksymalizacji zwrotu z inwestycji. Nie definiuje się jej jak w przypadku ofert sponsorowanych. Może być tak, że lepiej będzie zwiększyć budżet w ramach ofert sponsorowanych, aniżeli inwestować w Google Ads. Google Ads zalecam gdy osiągamy już maksymalne możliwe zasięgi w ramach ofert sponsorowanych i chcielibyśmy wyjść z pozyskiwaniem dodatkowego ruchu poza Allegro.
Optymalizacja Allegro Ads
W ramach dostępnych statystyk naszych kampanii dostępne mamy następujące wskaźniki:
- Odsłony
- Kliknięcia
- CTR – stosunek liczby kliknięć do całkowitej ilości wyświetleń
- CPC – koszt jednego kliknięcia
- Zwrot z inwestycji – ile jedna zainwestowana złotówka wygenerowała przychodu
- Sprzedane sztuki
- Wartość sprzedaży
Mając dostępny zbiór informacji oparty na powyższych wskaźnikach możemy wiele cennego wydedukować. Jeżeli dana grupa reklam ma niski wskaźnik CTR, może to świadczyć o słabym tytule lub mało atrakcyjnej miniaturce. Oferty generujące największą sprzedaż warto rozdzielać w ramach osobnych grup reklam. Gwarantuje to lepszą kontrolę nad stawkami za kliknięcie i inwestowanym budżetem. Jeżeli dana oferta nie wygenerowała żadnej sprzedaży pomimo wielu kliknięć warto ją poddać „audytowi”. Być może jakiś element oferty zniechęca do zakupu? Możliwości analizy danych i optymalizacji jest naprawdę wiele.
Podsumowanie
Każdemu sprzedającemu polecam uruchomienie Allegro Ads i weryfikację jak skuteczna efektywnościowo dla jego asortymentu jest ta forma promocji. W czasach ogromnej konkurencji na Allegro może się okazać, iż działania w ramach Allegro Ads „rozpalą” Twoją sprzedaż, do tej pory uśpioną ze względu na brak wystarczającej widoczności ofert 🙂 Oczywiście jak przy wszystkich metodach performance marketingu – przed rozpoczęciem działań polecam przemyśleć plan działań i research konkurencji. Solidna strategia i późniejsza optymalizacja mają kluczową rolę dla generowania jak największego zwrotu z inwestycji. Powodzenia! 🙂