eCommerce Solutions
optymalizacja listingu na amazon

Amazon SEO – optymalizacja listingu produktu

Sprzedający na Amazon mają świadomość, że optymalizacja listingu produktu bezpośrednio wpływa na jego miejsce w wynikach wyszukiwania i na wielkość sprzedaży.

Wielu sprzedających nie wie jednak jak stworzyć skuteczną strategię Amazon SEO zgodną z wytycznymi algorytmu Amazon A9. Istnieje wiele błędnych przekonań i mitów krążących wokół algorytmu wyszukiwarki Amazona. W tym artykule podzielę się zarówno oficjalnymi danymi jak i kilkoma odkryciami z mojego doświadczenia w optymalizacji listingów na Amazon.

Czym jest Amazon SEO?

Amazon Search Engine Optimization – jest to proces optymalizacji listingów produktów w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania pod danymi frazami kluczowymi. Kiedy optymalizujesz swoje oferty – ułatwiasz wyszukiwarce ich wyświetlanie i łatwiejsze odnalezienie przez kupujących, którzy szukają produktu takiego jak ten, który oferujesz.

Amazon SEO obejmuje:

  • optymalizację słów kluczowych
  • optymalizację tytułu, bullet pointów i opisu produktu
  • umieszczenie w ofercie wysokiej jakości zdjęć produktowych
  • strategię cenową
  • tzw. backend keywords
  • algorytm Amazon A9

Czym jest i jak działa algorytm Amazon A9?

A9 jest algorytmem na podstawie którego generowana jest lista wyników wyszukiwania, czyli tzw. SERP – search engine results page. Amazon klasyfikuje produkty bazując na prawdopodobieństwie ich zakupu przez wyszukującego. W skrócie chodzi o to, aby wyszukujący zawsze mógł szybko znaleźć (i kupić) produkt zgodny z jego preferencjami i oczekiwaniami. W jaki sposób algorytm to określa?

Po pierwsze – algorytm sprawdza wszystkie słowa kluczowe w zapytaniu kupującego. Jeśli listing Twojego produktu nie zawiera wszystkich słów kluczowych obecnych w zapytaniu wpisanym w wyszukiwarkę – prawdopodobnie nie pojawi się w wynikach wyszukiwania. Dlatego optymalizacja słów kluczowych jest jednym z kluczowych elementów budowania strategii Amazon SEO.

Następnie Amazon szacuje prawdopodobieństwo zakupu w oparciu o dane jak Twój produkt sprzedawał się dotychczas. Podczas tego procesu bierze pod uwagę następujące wskaźniki:

  1. CTR (click-through-rate) – jak często klienci klikali i odwiedzali listing Twojego produktu po jego wyświetleniu w wynikach wyszukiwania.
  2. Współczynnik Konwersji – ilość transakcji podzielona przez liczbę wyświetleń listingu. Przykładowo: Jeśli Twój listing został odwiedzony 100 razy i doszło do 5 transakcji – współczynnik konwersji wynosi 5%.
  3. Ogólna, sumaryczna sprzedaż danego listingu

Pamiętaj, że Twój produkt może uzyskać więcej kliknięć i konwersji dla bardziej szczegółowych zapytań. Jeśli klient szuka konkretnego rozmiaru lub koloru produktu, a Twój listing spełnia te wymagania – jest bardziej prawdopodobne, że kliknie (i kupi) właśnie Twój produkt.

Aby zwiększyć wskaźnik CTR, współczynnik konwersji, a co za tym idzie – być wyżej na liście wyników wyszukiwania i zwiększyć sprzedaż możesz zastosować wiele różnych taktyk i strategii. Już za chwilę dowiesz się jak zoptymalizować słowa kluczowe, listingi produktów i wiele więcej, aby być wyżej w rankingu Amazon SEO.

Jak znaleźć najlepsze słowa kluczowe dla listingu produktu na Amazon?

W celu znalezienia najbardziej efektywnych słów kluczowych dla swoich listingów na Amazon możesz użyć płatnych narzędzi takich jak Keyword Scout od JungleScout lub Magnet od Helium10. Te narzędzia podpowiedzą Ci frazy wpisywane przez zainteresowanych produktem takim jak Twój z podziałem na popularność danej frazy. Te dane będą szczególnie pomocne przy stosowaniu strategii „długiego ogona” słów kluczowych tj. stosowaniu mniej popularnych fraz kluczowych (z niższą konkurencją). Jeśli nie jesteś jeszcze na etapie pozwalającym na korzystanie z powyższych płatnych narzędzi możesz również użyć narzędzi darmowych takich jak Planer Słów Kluczowych od Google AdWords lub Google Trends. Jeśli nie oferujesz zupełnie nowego produktu, możesz także zrobić dokładną analizę konkurencji i podpatrzeć efektywne słowa kluczowe używane przez innych sprzedających dane produkty.

Sporządzona lista efektywnych słów kluczowych dla Twojego produktu przyda Ci się później także przy realizacji kampanii Amazon Sponsored Products.

Optymalizacja listingu produktu – co czyni listing efektywnym?

Listing zawierający wiele szczegółów, jak widać na poniższym przykładzie, dokładnie przedstawia wszystkie informacje o produkcie, których klient potrzebuje, dokonując decyzji o zakupie.

Najważniejsze elementy takiego listingu to:

  • zwięzły, unikalny i zoptymalizowany pod kątem Amazon SEO tytuł produktu
  • bullet pointy przekazujące wszystkie najważniejsze informacje o produkcie
  • dokładny opis produktu omawiający wszystkie jego główne cechy i korzyści dla klienta
  • wysokiej jakości zdjęcia i grafiki pozwalające szybko zapoznać się ze wszystkimi funkcjonalnościami
https://www.amazon.com/dp/B07ZSDR49S/

Przejdźmy zatem do konkretów – w jaki sposób zoptymalizować każdą z powyższych części listingu produktu.

Optymalizacja tytułu produktu na Amazon

Tytuły produktów muszą spełniać następujące wytyczne dotyczące długości wyświetlanych znaków:

  • tytuł powinien zawierać między 80 a 250 znaków
  • tytuł widoczny na panelu bocznym strony (np. podczas kampanii Sponsored Products) zawiera 30-33 pierwszych znaków
  • na urządzeniach mobilnych wyświetlanych jest 55-63 pierwszych znaków tytułu

Co należy umieścić w tytule produktu?

  • każde słowo w tytule zaczynaj od wielkiej litery
  • umieść jednostki miary opisujące produkt – centrymetry, cale, metry
  • trzy, cztery słowa opisujące kluczowe korzyści dla klienta
  • wszystkie liczby umieszczaj jako cyfry
  • nie używaj znaku „&” – chyba, że jest to część nazwy Twojej marki
  • jeśli rozmiar nie jest istotny dla produktu – nie umieszczaj go w tytule
  • jeśli produkt nie jest dostępny w różnych kolorach, nie umieszczaj koloru w tytule
  • umieść w tytule nazwę marki
  • podaj numer modelu/części producenta
  • zawrzyj w tytule słowa kluczowe

Czego nie należy umieszczać w tytule produktu?

  • ceny i ilości
  • informacji o sprzedającym
  • słów promocyjnych – okazja, promocja, wyprzedaż, hit, bestseller
  • symboli takich jak „?”, „!”, „$”, „%”

Optymalizacja tytułu przy użyciu słów kluczowych

Słowa kluczowe są istotnym elementem każdego tytułu produktu, ale sprzedający powinni uważać, żeby z nimi nie przesadzić. Wypełnienie tytułu wyłącznie słowami kluczowymi to praktyka, która może bardziej zaszkodzić pozycji Twojego listingu, niż mu pomóc.

Produkty z klarownym, szczegółowym tytułem, zachęcającym do kliknięcia i zapoznania się z ofertą mają większe szanse na uzyskanie korzystniejszego wskaźnika CTR i konwersji. Wzrost sprzedaży takiego produktu automatycznie będzie premiował jego pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Optymalizacja bullet pointów i opisu produktu

Sekcja kluczowych cech produktu – bullet pointów jest drugim najważniejszym elementem po tytule, który należy zoptymalizować pod kątem wyszukiwania.

Kupujący na Amazon polegają w dużej mierze wyłącznie na tytule, bullet pointach i zdjęciach, aby zebrać informacje o produkcie. Im lepiej skonstruujesz te punkty kluczowe, tym wyższa będzie Twoja sprzedaż na Amazon. Im więcej sprzedasz, tym wyżej będzie się piął Twój listing. 🙂

Jak stworzyć optymalną listę kluczowych cech produktu?

  • podkreśl pięć najważniejszych funkcji/informacji o produkcie, które informują o korzyściach dla klienta lub przewadze nad produktami konkurencji
  • każdy punkt rozpoczynaj wielką literą
  • bądź jak najbardziej konkretny przy opisie cech i atrybutów produktu
  • nie wykorzystuj sekcji cech kluczowych do opisu wysyłki, firmy lub sprzedawcy – Amazon tego zakazuje
  • nie używaj zwrotów promocyjnych – hit, promocja, okazja itp.
  • w jednym punkcie opisuj jedną cechę lub atrybut produktu – każdy z punktów powinien być klarowny dla kupującego

Poniżej przykład dobrze zaprojektowanych bullet pointów:

https://www.amazon.com/dp/B07MSYTQNM/

Jak stworzyć optymalny opis produktu?

Opis produktu powinien zawierać kilka akapitów. Istotna jest w tym przypadku znajomość podstaw HTML. Przy pomocy kodu HTML można odpowiednio formatować sekcję opisu produktu.

Każda sekcja opisu produktu powinna opisywać główne cechy produktu takie jak rozmiar, parametry techniczne i zastosowania. Amazon zachęca sprzedających do zamieszczania dokładnych wymiarów, opisów sposobu używania produktów, informacji gwarancyjnych oraz stosowania przy tym prawidłowej gramatyki, interpunkcji i pełnych zdań.

W opisie produktu nie należy zamieszczać:

  • informacji o sprzedającym
  • adresów mailowych
  • linków do stron internetowych
  • informacji o firmie
  • szczegółów lub nawiązań do innego produktu, który sprzedajesz
  • języka promocyjnego – słów takich jak „wyprzedaż”, „darmowa wysyłka”, „bestseller”

Optymalizacja zdjęć produktowych

Każdy listing na Amazon musi posiadać przynajmniej jedno zdjęcie produktu. Zdjęcie główne jest oznaczane jako „MAIN”. Zdjęcie z atrybutem „MAIN” reprezentuje produkt w wynikach wyszukiwania, jest to także pierwszy obraz, który widzą klienci na stronie produktu.

Praktyczne porady dotyczące zdjęć produktowych na Amazon

  • produkt na zdjęciu musi być umieszczony na całkowicie białym tle
  • format zdjęć powinien być kwadratowy
  • obrazy powinny mieć wymiary conajmniej 1000px x 1000px, aby kupujący mogli powiększać zdjęcie bez straty jakości
  • główne zdjęcie nie może być grafiką lub ilustracją – musi przedstawiać rzeczywisty produkt
  • produkt musi wypełniać conajmniej 85% powierzchni obrazu
  • Amazon akceptuje obrazy w formatach JPEG (.jpg), TIFF (.tif) lub GIF (.gif)
  • produkt nie może być umieszczony na manekinie ani przedstawiony w opakowaniu
  • obrazy nie mogą zawierać nagości

Optymalizacja backend keywords – niewidocznych słów kluczowych

Amazon umożliwia sprzedającym dostarczanie tzw. backend keywords. Jest to specjalne pole do 250 znaków w którym po przecinku można umieszczać słowa kluczowe dotyczące listingu, bez wyświetlania ich na karcie produktu. Jest to świetna okazja, aby uzupełnić listing słowami kluczowymi, których nie zamieściliśmy w tytule produktu i bullet-pointach. Ważne, aby pamiętać, że w polu „backend keywords” liczy się kolejność słów kluczowych. Przykładowo: „niebieskie skarpetki 42” i „skarpetki 42 niebieskie” to dwie różne frazy, należy wymienić je po przecinku.

Porady dotyczące backend keywords:

  • nie powtarzaj kilkukrotnie jednego słowa kluczowego – nie ma to lepszego wpływu na ranking w wynikach wyszukiwania
  • używaj liczby pojedynczej lub mnogiej Twoich słów kluczowych – dodawanie obu nie jest konieczne – algorytm bierze to pod uwagę
  • wielkość liter nie ma znaczenia
  • algorytm poprawia drobne literówki w wyszukiwaniach kupujących – nie ma potrzeby umieszczać w słowach kluczowych często wpisywanych zapytań z literówkami

Liste backend keywords możesz umieścić na trzy osoby:

  1. Edytując listing
  2. Wgrywając plik .xml
  3. Umieszczając plik .csv

Na koniec jeszcze kilka praktycznych rad dotyczących optymalizacji listingów na Amazon

  1. Unikaj powtarzania fraz/słów kluczowych – jeśli umieściłeś dane słowo kluczowe w tytule to nie musisz go już powtarzać w opisie, bullet pointach i backend keywords jeśli nie wymaga tego kontekst.
  2. Odpowiadaj na pytania kupujących – jeśli otrzymujesz powtarzające się pytania dotyczące danego produktu – umieść odpowiedź także w listingu. To znaczy, że dana kwestia jest ważna z perspektywy kupującego
  3. Nie zapominaj o recenzjach produktu – kupujący mają możliwość oceny zakupionego od Ciebie produktu, dlatego musi się on bronić jakością. Sprzedaż produktów niskiej jakości zemści się negatywnymi recenzjami, a Twój listing będzie stopniowo znikał z wyników wyszukiwania.
  4. Dokładnie przeanalizuj listingi, które generują najlepszą sprzedaż. Postaraj się wyłapać elementy i kontrasty różniące Twoje najlepiej i najgorzej sprzedające listingi.

Powodzenia! 🙂

Michał Holka

E-commerce i digital marketing to moja pasja. Optymalizuję sprzedaż na największych polskich i zagranicznych marketplace'ach - Allegro, eBay, Amazon, a także w sklepach internetowych. Planuję i wdrażam skuteczne strategie dla poszczególnych kanałów e-commerce każdorazowo poparte rzetelną analizą danych.

Powiadomienia mailowe dotyczące komentarzy
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najnowsze
Najstarsze Najczęściej oceniane
Opinie Inline
Pokaż wszystkie komentarze
Grzegorz Szymański
2 lat temu

Naprawdę niewielu sprzedawców optymalizuje swoje kampanie SEO na amazon. Warto to jednak robić, bo tylko wtedy możemy osiągnąć wysoką sprzedaż.